Reflexologie
‘’Ziek zijn’’ is een signaal van een verstoorde energie en balans in het menselijke lichaam.

Wat is reflexologie.

Door het uitoefenen van druk op specifieke punten/zones worden de corresponderende gebieden/organen gestimuleerd tot reactie, om deze aan te zetten tot het proces van zelfgenezing van het lichaam. Tevens wordt de doorbloeding, lymfe- en energie doorstroming gestimuleerd. Reflexzone therapie is gebaseerd op de wetenschap dat het hele lichaam, dus alle organen, spieren en weefsels, is weerspiegeld in de voeten, handen en oren.

Effecten van Reflexologie:

• Geeft ontspanning, geestelijk en lichamelijk. 80% van de bestaande klachten zijn stress gerelateerd.
  • Zenuwstelsel wordt op een positieve manier beïnvloedt.
  • Ontgift het lichaam.
  • Geeft verbetering van de energiedoorstroming, spiertonus, bloedsomloop en lymfecirculatie in organen en weefsels.
  • Afvalstoffen worden sneller afgevoerd en voedingsstoffen beter aangevoerd.
  • Prikkelt het zelfgenezende vermogen.
  • Maakt endorfine vrij, die pijnverlichtend en stemmingverbeterend werken.
  • Brengt het lichaam in balans, stimuleert de onderactieve en kalmeert de bovenactieve systemen.
  • Brengt op een natuurlijke manier genezing voor verschillende aandoeningen.
  • Werkt preventief voor het behoud van gezondheid en vitaliteit.
  • Werkt ondersteunend bij chronische ziekte.
  • Behandelt de mens als geheel, mits de cliënt zelf de verantwoordelijkheid neemt.

Voetreflextherapie

Wat is VoetreflexPlus™ therapie

Therapie of behandeling is:
Een onderdeel van de (reguliere of alternatieve) geneeskunde dat zich bezighoudt met behandeling of genezing van ziekten of verlichting van symptomen.
Bron: WikipediaVoetreflexPlus

VoetreflexPlus™ therapie is gebaseerd op oude traditionele Chinese Voetreflexprincipes, gecombineerd met Westerse Voetreflexzone therapie.

De verschillen tussen beide manieren van werken zijn behoorlijk groot.
In het westen werkt
men alleen op de zones van voeten, handen en oren, men gebruikt daarbij een speciale duim techniek. In China kent men totaal andere massagetechnieken en worden, naast de zones op de voeten, handen en oren ook de meridiaanbanen (energiebanen) en acupunctuurpunten (d.m.v. acupressuur) behandeld.

We onderscheiden twee verschillende massagevormen.
De Neurologische massage: hier worden met stevige druk de zones op de voet, handen en oren die corresponderen met de lichamelijke organen en weefsels gemasseerd.

De Energetische massage: Het lichaam bestaat niet alleen uit organen en weefsel, maar ook uit verschillende energiebanen en –stromingen zoals de bloedsomloop, lymfestroom, ademhaling en de levensenergie. De massage richt zich op het vrijmaken van (levens) energie, waardoor blokkades worden opgeheven en de energie weer beter door het lichaam kan stromen. Voorbeelden: Chakramassage, Aura massage, Metamorfosemassage, Polariteitmassage, Zonnevlechtmassage.

Traditionele Chinese Geneeskunde

Achter de Traditionele Chinese Geneeskunde (TCG) zit een holistisch mensbeeld waarin lichaam- geest en emotie een eenheid vormen. Naast de lichamelijke functies is elk orgaan ook gekoppeld aan een bepaalde emotie.

Emotionele problemen zoals verdriet, woede, angst, frustratie etc. kunnen orgaan- en mentale problemen geven, maar ook omgekeerd. Een blokkade in de meridiaanbaan (energiebaan) kan dus zowel een lichamelijke als emotionele oorzaak hebben of beiden. Bij het vinden van de oorzaak van de klachten wordt uitgegaan van de 5 elementenleer en de Chinese orgaanfuncties. Worden de blokkades opgeheven dan komen lichaam en geest weer in balans.

De therapie is gericht op het stimuleren van het zelfgenezend vermogen.

Voor wie is het geschikt

VoetreflexPlus™ therapie is geschikt voor de meest uiteenlopende klachten zowel fysiek, mentaal of emotioneel bv.:

•  de spijsvertering: maagklachten, obstipatie, diarree, aambeien etc.
  • Het urinewegsysteem: blaasontsteking, nierstenen, incontinentie etc.
  • Het totale bewegingsapparaat: artrose, osteoporose, jicht, rug/nekklachten etc.
  • Het ademhalingsstelsel: astma, bronchitis, benauwdheid etc.
  • Het zenuwstelsel.
  • Hart en bloedvaten.
  • Het hormonale stelsel: menstruatieklachten, overgangsklachten etc.
  • Pijnklachten.
  • Als zuivering: na narcose, een vastenkuur of een ziekte periode.
  • Als ondersteuning tijdens een reguliere behandeling bv chemo.

Onder de volgende omstandigheden wordt er niet behandeld:

• Bij infectieziekten zoals griep of koorts.
  • Bij open wonden, ontstekingen op de behandelde gebieden.
  • Bij zwangerschap in de eerste 3 maanden.
  • Bij gebruik van drugs, alcohol of andere stimulerende middelen.

Wilt u weten of VoetreflexPlus™ Therapie geschikt is voor u, neem gerust contact met mij op.

Deze vorm van therapie is geen vervanging van de reguliere behandelingen, maar kan het proces goed ondersteunen, zowel fysiek, mentaal als emotioneel. De cliënt blijft altijd zelf verantwoordelijk.