Eet minder suiker, je bent al zoet genoeg! 

 

verschillende-suikersWat is suiker precies? 

Als je suiker op Google zoekt dan lees je dit: 

“Suiker is een koolhydraat die zoet smaakt. Een koolhydraat bestaat uit één of meer suikermoleculen (sachariden) en levert energie aan planten, dieren en mensen. De chemische naam voor de suiker die

je op tafel ziet staan is ‘sacharose’. Het komt van nature voor in groente, fruit, suikerbieten, suikerriet en honing. In Nederland halen we de suiker alleen uit suikerbieten.”

Ok dat is duidelijk. Maar weet je dat er wel 122 (!) benamingen zijn voor suiker! Bijvoorbeeld:

glucosestroop, dextrose, melasse, maltodextrine, karamel, lactose, monosacharide, polysachariden, fructose, agave, ahornsiroop.

Je kunt de volgende ezelsbruggetjes gebruiken om suiker te herkennen in producten:

  • alle woorden die eindigen op ‘ose‘ (glucose, fructose, dextrose etc.)
  • alles wat eindigt op ‘stroop‘, ‘siroop‘, ‘honing‘ of ‘nectar
  • en uiteraard alle termen waarin ‘suiker‘ expliciet wordt benoemd.

Snap je hoe we misleid worden door de voedingsmiddelenindustrie? Wees je er ook van bewust dat alle geraffineerde koolhydraten zoals pasta’s, wit brood en witte rijst hetzelfde effect hebben op je lichaam als suiker. 

Waar zit het in?

Suiker is een hele goedkope grondstof en het wordt door de voedingsindustrie overal in gestopt. Ook daardoor werkt het verslavend; omdat we langzaamaan, ongemerkt gewend zijn geraakt aan de zoete smaak. Suiker zit in: tomatenketchup, pindakaas, muesli, fruityoghurt, kant-en-klaar producten, brood, vleeswaren, mayonaise en ga zo maar door.

Bijna overal wordt suiker in gestopt. Lees de etiketten in je keukenkastje maar eens met de kennis dat 4 gram suiker 1 suikerklontje is. De jaarlijkse inname van suiker is de afgelopen vijftig jaar gestegen van 1 kilo naar 50 kilo per persoon per jaar! Dat is een kruiwagen vol.

 

Wat doet suiker met je lichaam?

suiker-moeEr zijn duizenden onderzoeken die de schadelijke gevolgen van langdurig (hoog) suikergebruik hebben aangetoond. Hieronder de belangrijkste:

 

  • Suiker verstoort de mineraalbalans in je lichaam, het maakt de opname van calcium en magnesium Beide mineralen heb je o.a. hard nodig om je botten stevig te houden.
  • Suiker kan leiden tot disbalans in je darmflora en zo leiden tot overgroei van candida; een gist in je darmflora. Dit zorgt voor verzwakking van je immuunsysteem. Dit kan weer leiden tot ontstekingen in je lichaam.
  • Veel suikergebruik verhoogt het risico op borstkanker, darmkanker en hart- en vaatziekten.
  • Door overmaat van suiker worden endorfines (neurotransmitters in je hersenen) over gestimuleerd. Hierdoor kun je onrustig, labiel en nerveus worden. Het kan leiden tot concentratieproblemen, depressiviteit en lusteloosheid.
  • Teveel zoetigheid ontregelt je honger- en verzadigingsgevoel, waardoor je niet meer voelt dat je genoeg gegeten hebt en juist extra trek krijgt in suiker. Suiker vraagt om suiker!
  • De laatste en misschien wel het meest voorkomende gevolg is: Hoe dat zit leg ik uit;

Suiker zorgt voor een piek in je bloedsuikerspiegel, die weer naar beneden gehaald moet worden door het hormoon insuline. Het houdt de bloedsuikerspiegel in balans. Zodra je lichaam niet meer goed reageert op insuline, blijft er te veel bloedsuiker ongebruikt in het bloed zitten en dat is ongezond. Je hebt dan insulineresistentie.

Insuline wordt ook wel het vetopslaghormoon genoemd. Als dit hormoon te veel en te vaak in actie moet komen, wordt er vet opgeslagen in je lichaam. Met name op de ‘love-handles’ en rond je middel. Insuline is overigens ook de belangrijkste factor die bijdraagt aan veroudering.

Insulineresistentie is vaak een aanloopje tot diabetes. Mensen met diabetes (type 2) zijn altijd insulineresistent. Daarom krijgen ze vaak medicijnen die het lichaam weer gevoeliger maken voor insuline. Ook afvallen en meer bewegen maken het lichaam gevoeliger voor insuline. Om die reden zijn dat zulke belangrijke adviezen bij de behandeling van diabetes.

De oorzaken van insulineresistentie zijn vooral overgewicht en te weinig lichaamsbeweging. Maar ook erfelijke aanleg maakt dat sommige mensen eerder insulineresistent worden dan anderen. Zo zijn er mensen met flink overgewicht die niet insulineresistent zijn, en slanke mensen die er wel mee te maken hebben. Een overmaat van suiker is de oorzaak van diabetes 2, een van de snelst groeiende ziektes op dit moment.

 

Alternatieven voor suiker 

Het misverstand over natuurlijke suikers

agave-siroopEr zijn nogal wat misverstanden over suikers. Veel mensen denken dat “natuurlijke suikers” zoals honing, agavesiroop en kokosbloemsuiker een ander effect op het lichaam hebben dan de witte kristalsuikers of fructosestropen in levensmiddelen. Maar helaas..…dat is niet zo.

Hier spelen bedrijven slim op in en leiden zo de consument om de tuin. Vaak worden flinke hoeveelheden natuurlijke suikers gebruikt in recepten met als slogan “gezond zonder toegevoegde suikers”. Zo wordt alsnog de zoetbehoefte gestild en de verslaving in stand gehouden. 

Besef wel dat concentraten en extracten uit de natuur geen complete voedingsbronnen meer zijn. Vaak gaat het erom vooral de suikers zoveel mogelijk te concentreren waardoor vele gezonde stoffen verloren gaan. Er is dus niets gezonds meer aan. De gehaltes van de gezonde stoffen is vaak te verwaarlozen.

En natuurlijk is de ene suikervorm minder bewerkt dan de andere, en in sommige “natuursuikers” zitten nog een aantal interessante stofjes. Maar besef dat deze stofjes meestal in veel grotere hoeveelheden in andere voedingsbronnen te vinden zijn die de bloedsuiker niet zo verstoren en veel gezonder zijn. Het gaat om het effect van de suikers op zich en niet alles er omheen, want vaak wegen de voordelen niet op tegen de nadelen.

Kunstmatige zoetstoffen

Naast alle vormen van suikers is er ook een heel scala aan synthetische ofwel kunstmatige zoetstoffen om suiker te vervangen. Dit zijn bijvoorbeeld sorbitol, xylitol, sacharine, aspartaam en cyclamaat. Ze bevatten geen calorieën en worden daarom heel veel ingezet bij lightproducten. Ze zijn echter minstens, zo niet meer, verslavend als suiker. Ze blijven namelijk je smaakpapillen prikkelen met hun zoete smaak, zodat je verslaving intact blijft. Vaak ga je er méér van eten of drinken omdat het toch geen calorieën bevat, waardoor je er steeds méér van nodig hebt om de suikerkick te krijgen. Daarbij krijg je dus meer en meer chemische stoffen binnen. Daar is je lichaam echt niet blij mee. Gebruik dus geen kunstmatige zoetstoffen als je je suikerinname wilt verminderen.  

Wat dan wel?

dadelsProbeer als eerste zoveel mogelijk verborgen suikers en zoetigheid te vermijden. Voor het zoeten van gerechten kun je gebruik maken van bijvoorbeeld zachte dadels of gewelde rozijnen. Dat is ook suiker maar in een natuurlijke vorm. Een groot voordeel van fruit is dat het vezels bevat wat de bloedsuikerstijging vertraagt. Hoe snel een bepaalde fruitsoort de bloedsuiker verstoort hangt af van het vezel-, water-, glucose- en fructosegehalte en daarnaast de mate van rijpheid.

 

 

 

Chantal de Bruijn
FOODCOACH C
www.foodcoachc.nl info@foodcoachc.nl
0652022994
Instagram + Facebook: FOODCOACHC

Vertel uw netwerk over ons

Leave A Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *